Останній козир

Нафтогаз почав процедуру оцінки газотранспортної системи України, озвучена і перша цифра можливої вартості ГТС. Втім, експерти вважають, що назвати більш-менш точну ціну стратегічного активу країни можна буде тільки після проведення ретельного аудиту, і то цифра буде сумнівною, оскільки реальна вартість ГТС — це сума, за яку її можуть купити.

Оцінювати вартість активів системи магістрального трубопровідного транспорту газу України, в тому числі підземних сховищ газу і об'єктів інфраструктури буде одна з чотирьох компаній, що подали заявку на участь в конкурсі. 27 лютого тендерний комітет озвучив їх назви: підприємство "Томас & Симонова" (Київ), компанії "Дафф енд Фелпс" (Нью-Йорк), "Бейкер Тіллі Україна ЕК" (Київ) і "Ернст енд Янг" (Київ).

Вже 28 лютого українські ЗМІ назвали і першу цифру можливої вартості української ГТС — $61 млрд, як стверджує член Американського товариства оцінювачів, член Інституту оцінки США Людмила Симонова.

За її словами, оцінка системи була здійснена за допомогою двох основних підходів — витратного і дохідного. Витратний підхід дозволяє визначити вартість шляхом розрахунку витрат на дату оцінки, які необхідно понести для будівництва аналогічної нової ГТС, за вирахуванням зношеності, що знецінила активи з моменту введення їх в експлуатацію. Прибутковий підхід заснований на перетворенні доходів, які можуть бути отримані в майбутньому від експлуатації активів, у його вартість.

Втім, експерти вважають, що озвучена Симоновою цифра попередня і на даному етапі дуже важко сказати, наскільки вона відповідає дійсності. "Процес оцінки не завершений. Коментувати попередні цифри мені б не хотілося", — сказав член парламентського комітету з питань економічної політики, регіонал Олексій Плотніков.

Підтримує його заступник директора науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев. "Всі попередні оцінки, на мій погляд, гарантовано не відповідають дійсності. Все буде визначено лише після аудиту, після того, як Нафтогаз розкриє свої таємниці, активи. Все інше — це спекуляції. Має бути озвучена цифра, отримана за результатами аудиту оцінювачів, визначених на підставі конкурсу. І то, це будуть сумнівні результати, враховуючи, що оцінку замовляє та компанія, яка, власне, і оцінюється", — пояснив експерт.

Один з небагатьох, хто насмілюється називати цифри — заступник голови парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, бютівець Михайло Волинець. "$200 млрд. Цю цифру вже озвучила Юлія Тимошенко з посиланням на експертів, коли протестувала проти передачі ГТС в чужі руки", — заявив нардеп.

Провідний експерт енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко, в свою чергу, впевнений, що реальна вартість ГТС — це та сума, за яку її зможуть або захочуть купити. А проведення будь-яких оцінок без продажу безглуздо.

"ГТС неможливо оцінити. Це все ілюзія. Товар коштує стільки, скільки за нього дають грошей. Можна оцінити і в $500 лмрд, а купити можуть за зовсім іншу вартість. На сьогодні ГТС як і Нафтогаз коштують мало через слабке корпоративне правління компанією. Компанія в збитках, боргах. Для того, щоб її продати, потрібно її очистити від збитків, реформувати повністю весь енергетичний сектор, потім провести відповідну процедуру виходу на IPO і тоді ринок дасть оцінку компанії. Але для цього потрібна серйозна робота, а можна піти простим шляхом — оцінити в $61 млрд або іншу суму, але її все одно ніхто за такі гроші не купить", — зазначив у коментарі експерт.

За заявами Нафтогазу, продавати українську ГТС поки ніхто не має наміру. "Ми не збираємося торгувати своєю газотранспортною системою, ми хочемо забезпечити її життєдіяльність на далеку перспективу, зберегти статус національного надбання, зробити її економічно рентабельною. Оцінка ГТС дозволить в перспективі створити працюючий високорентабельний бізнес- проект, який деполітизує питання її використання, а така економічна модель позбавить українську газотранспортну систему від політичних спекуляцій", — стверджує заступник голови правління компанії Вадим Чупрун.

На цьому ж наполягають і у провладній Партії регіонів. "Природно, ніхто не буде продавати ГТС, про це вже неодноразово говорилося. Що стосується самого факту оцінки — вона потрібна для створення газотранспортного консорціуму (Україна — Росія — ЄС, ред.). Це логічно. У будь-якому випадку за роки незалежності така оцінка не проводилася, а з точки зору облікової, цю цифру добре б знати", — підкреслив Олексій Плотніков.

Незалежний експерт у сфері енергетики Володимир Саприкін вважає, що оцінка ГТС потрібна і з точки зору проведення реформ енергетичного комплексу. "Оцінка може робитися з точки зору реформування НАК "Нафтогаз", щоб вивести газотранспортні підприємства, провести реформування. І в перспективі це відправна точка для переговорів з Росією з приводу створення можливого газотранспортного консорціуму", — пояснив він.

На консорціум Фокус.ua вказав і заступник директора Інституту економіки та прогнозування НАН України Володимир Сіденко. І додав, що вартість компанії потрібно знати в разі залучення коштів через фондовий ринок: "Щоб випустити цінні папери, повинна бути оцінка, інакше інвестори не будуть купувати ці папери".

Геннадій Рябцев в контексті проведення оцінки говорить про інвестиції. "ГТС буде акціонуватися. Після реформування НАК "Нафтогаз" в окрему складову буде виділена транспортна компанія, яка буде мати потребу в інвестиціях. А будь-який інвестор повинен знати, скільки коштує компанія", — сказав експерт.

А ось Михайло Волинець з БЮТ стверджує, що, незважаючи на заяви керівництва Нафтогазу, влада розглядає питання продажу ГТС і саме цим пояснює початок процесу оцінки системи.

"Економічна криза в Україні збіглася зі світовою кризою, плюс політична криза, плюс вибори до Верховної Ради, плюс Євро-2012, плюс розгул корупції та рейтингові втрати влади, потік інвестицій зійшов нанівець, від'ємний торговельний баланс, плюс зіпсовані відносини з ЄС, складні відносини з Росією. Тому з одного боку владі хочеться продати ГТС, а з іншого — страшно. Тому що є опозиція, яка критично реагує на рішення влади. Оцінка — це такий маневр: ми не хочемо, але в той же час готуємося до того, щоб здати ГТС", — заявив політик і назвав ГТС "єдиним козирем, що залишилися у України".

Нагадаємо, на початку 2012 року Росія оцінила українську ГТС у $20 млрд, але українська сторона заявила, що ця цифра занижена, як мінімум, в 2 рази.

До Верховної Ради вже кілька разів вносився законопроект про приватизацію газотранспортної системи, однак жодного разу депутати так і не приступили до його розгляду.

Євгенія Вецько За матеріалами Фокус

Finance.ua