Небо. Літак. Сонце

Сьогодні унікальний лайнер "Сонячний імпульс" уперше здійснить нічний політ на акумульованій за день енергії небесного світила .

Сьогодні науковці, які досліджують альтернативні джерела енергії, та захисники природи з усього світу, затамувавши подих, стежитимуть за першим цілодобовим польотом літака "Сонячний імпульс". "УМ" уже повідомляла про цей унікальний проект, що його впродовж останніх семи років реалізує група швейцарських учених та дослідників. Очолюють її представник славетної родини підкорювачів океанських глибин і небесних висот Бертран Піккар та його колега Андре Боршберг. Нагадаємо, 2012 року ці двоє планують облетіти навколо світу на літаку, який використовує винятково сонячну енергію.

Як поінформували "УМ" у прес-службі проекту, випробування літака в денний час відбулися успішно: починаючи з 7 квітня, "Сонячний імпульс" (скорочена офіційна назва — HB-SIA) здійснив дев'ять багатогодинних польотів на різних висотах, останній з яких тривав 14 годин. Тепер настав момент для вирішального випробування: чи зможе літак витримати нічний політ на акумульованій за день енергії сонця?

До цього дня швейцарці готувалися з середини червня: важливо було дочекатися сприятливих умов. Метеорологи порадили перші дні липня. Тож сьогодні о 7-й годині ранку за київським часом літак "Сонячний імпульс" викотять із ангара на злітну смугу військового аеропорту Пайєрн, що на заході Швейцарії. Після короткої прес-конференції за участі Піккара, Боршберга й пілота-випробовувача Клода Нікольє, який і здійснить першу в світі спробу нічного польоту на сонячній енергії, та останньої перевірки готовності машини до польоту, літак здійметься в небо. Старт призначено на 9:00 за Києвом. Усі користувачі інтернету зможуть стежити за цими подіями в режимі реального часу на сайті проекту www.solarimpulse.com. Окрім того, прямий репортаж упродовж усього польоту транслюватиме сайт "Євробачення" (той самий, який показує й однойменний пісенний конкурс) www.eurovision.net, але доступ до нього матимуть лише зареєстровані користувачі.

Відповідно до плану, літак відразу після злету має набрати максимальну висоту — до 8500 метрів, і перебувати на ній до заходу сонця, щоб його батареї накопичили максимальну кількість енергії. Із настанням сутінок машина знизиться на висоту приблизно 1500 метрів і літатиме на ній до світанку наступного дня. Якщо, звісно, вистачить енергії — саме це й має на меті з'ясувати ризиковий хлопець Клод Нікольє.

ДОВІДКА "УМ"

Літак "Сонячний імпульс" HB-SIA є першою у світі повітряною машиною, яка призначена для польотів як удень, так і вночі без використання традиційного пального. Літак виготовлено з надлегких матеріалів за космічними технологіями. При розмаху крил 63,4 м, що відповідає габаритам пасажирського літака "Аеробус" А340, "СІ" важить лише 1600 кг (приблизно як легковий автомобіль для всієї сім'ї). На крилах літака розміщено 12 тис. сонячних комірок, від яких заряджаються літієво-полімерні батареї загальною вагою 400 кг, що приводять у дію чотири пропелерні електродвигуни.

До складу команди, яка розробила й випробовує "СІ", входить 70 фахівців з різних галузей науки та дослідників. Проект має 80 спонсорів і партнерів з різних країн та континентів світу.

 

Олександр ШИМАНСЬКИЙ

Газета "Україна молода"